Webbshop till privatperson
Om du vill koppla din webbshop mot privatkunder till affärssystemet för att få kontroll på lager och order management, samt använda Extend Commerce integration mot Fortnox, Ongoing mm kan du använda våra standardkopplingar mot Shopify, WooCommerce och Magento. I vår B2B webbshop kan du bland annat möjliggöra transportval för kunden inklusive tilläggstjänster som tex inbärning och automatisk restorderhantering.
Om du har vissa specialbehov som exempelvis prenumeration kan du använda Extend Commerce webbshop mot privatkund. Saknar du den webbshop du använder kontakta oss på integration@extend.se så kan vi tillsammans med din leverantör ta fram en lösning.
Integration webbshop mot privatkund
Integrera din befintliga webbshop till Extend Commerce för att få koppling till lagret, samla alla dina ordrar på ett ställe och koppla det till ditt ekonomisystem. Extend Commerce koppling mot webbshop möjliggör utbyte av information mellan de båda systemen enlig nedan flöde:
⇢Ny order – När order skapas av kund i webbutiken skickas den till Extend Commerce
⇠Orderstatus till webbshop / kundgränssnitt, uppdateras av lagerverksamheten i Extend Commerce WMS och skickas upp i webbshopen.
⇠Order skickad-status inklusive spårningsinfo med sändningsnummer skickas till webbshop / kundgränssnitt, direkt när händelsen uppstår.
⇠Lagersaldo uppdateras löpande från affärssystemet till Extend Commerce WEBBSHOP.
Efter köp av kund i webbshopen replikeras informationen automatiskt till Extend Commerce.
B2B-shop
Allt fler vill erbjuda en webbshop eller kundportal till sina återförsäljare. Eftersom Extend Commerce B2B WEBSHOP är helt integrerad med de andra delarna i plattformen hanteras regler och logik centralt vilket gör att varje kund som loggar in kan ha en anpassad webbshop. Extend Commerce B2B WEBSHOP anpassas till kundens layout och struktur och innehåll bestäms tillsammans med kund.
I en B2B-webbshop ligger fokus främst på funktion snarare än design eftersom kunden vill ha en så effektiv process som möjligt. Extend Commerce har ett antal funktioner som underlättar och effektiviserar.
Unik inloggning per kund
- Anpassning av sortiment per kund
- Anpassning av pris per kund
- Kreditlimit som varnar och ställer orden i gransknings. Order över limit kan sedan släppas igenom manuellt.
- Spara dina favoriter, gör shoppingen snabbare och lättare! Många köper liknande produkter, eller till och med samma produkter upprepade gånger.
- Min sida, där kunden kan se alla ordrar och information kring dessa samt sändningsstatus (spårningslänk), fakturan och status på orden
- Logik kring transportkostnad och val.
Fler smarta funktioner
Returorder
Idag kan upp till 35% av det som beställs komma tillbaka som returer och då är det viktigt att både kunna hantera dels de fysiska aspekterna (hur beter sig kunden, vart ska sakerna skickas och när) såväl som de finansiella aspekterna (när ska varan krediteras, hur mycket kostar returen etc.). En bra returprocess är i många fall helt avgörande för en lönsam och effektiv e-handel.
Restorder
Att visa exakt disponibelt saldo, med exakta tider för nästa möjliga leverans gör att kunderna väljer produkter som kan levereras, men när ordern inte kan levereras i sin helhet vid önskad tid måste man kunna hantera restorderlogik i förhållande till sina kunder.
Prenumerationsorder
Prenumerationsordern ger möjlighet att erbjuda slutkunden prenumereration på en produkt/tjänst över en period. Intervallet kan anpassas efter kund, exempelvis om levererans ska ske en särskild dag, eller om prenumerationen ska pausas ett tag. Prenumerationsorder underlättar för kunden och gör det möjligt att skapa återkommande intäkter med hög marginal och lågt kundtapp.
& ännu fler smarta funktioner
Få besked när din önskade produkt finns i lager
Vi vet alla att hur frustrerande det är att inse att varan är slut i lager efter att man har fattat ett köpbeslut. Extend Commerce har en notifierings lösning så att kunderna kan få ett meddelande via e-post när produkten är tillbaka i lager.
Bestäm om kunden behöver login
I webbshopsinställningarna ställer du in om du ska tillåta köp av företag som inte har inloggning dvs. är upplagda i Extend Commerce. Vanligtvis brukar dessa kunder då betala med kort, men även fakturabetalning fungerar.
Hitta det du söker även om antalet produkter och varianter är stora
Många av våra kunder har tusentals artiklar i sina B2B-butiker. Det betyder att det är viktigt att ha en snabb och smart filterlösning. Extend Commercehar avancerad multi-sökfunktionalitet som gör det enkelt att hitta den exakta produkten kunden letar efter.
Köp när du vill och hur länge du vill
Ibland blir du distraherad, eller måste avsluta, när du är i mitten av din köpprocess, och du skulle vilja slutföra det senare. MER?
Professionellt shoppinggränssnitt för bättre översikt
För konsumenten betyder olika färger, storlekar och varianter inte nödvändigtvis en annan produkt. Snarare alternativ för samma produkt. För att göra köpet snabbare och lättare har Extend Commerce en multiväljare så att konsumenten kan välja färg X i small, färg Z i large och färg Y i medium etc.
Styr försörjningssätt av produkt
Regler för om produkter ska kunna beställas om de inte finns på lager eller är på väg till lagret. Exempelvis kan man tillåta att ordrar läggs under en förbeställningsperiod fast de inte finns på lager och sedan vid ett visst datum ändrar man så att produkten måste finnas i lager för att kunna köpas. I Extend Commerce definieras även regler för om en produkt ska lagerläggas, var den ska finnas eller om det ska vara en direktleverans, vilket innebär att en kundorder också blir en leverantörsorder.
Leverans och delleverans
I affärssystemet definieras regler för hur dina varor ska levereras. Det gäller allt från transportör, transportkostnad till om delleveranser ska tillåtas.
Integrera din B2C webbshop
Shopify
Standardintegration byggd utifrån Shopifys API. Extend Commerce har byggt in flexibilitet kring bland annat vilket status som ska trigga integrationen. När en order läggs i Shopify triggas en realtidsuppdatering av saldo, vilket gör att det saldot som visas i webbshoppen alltid är korrekt. Informationen från webbshopen skickas vidare till ett externt lager för saldosynkning eller ekonomisystem för fakturering och matchning/avräkning mot Klarna, Stripe mm. Detta matchas via separat API via extern leverantör. Läs mer om integrationen
WooCommerce
Standardintegration byggd utifrån WooCommerce API. Extend Commerce har byggt in flexibilitet kring bland annat vilket status som ska trigga integrationen. Informationen från webbshopen skickas vidare till ett externt lager för saldosynkning eller ekonomisystem för fakturering och matchning/avräkning mot Klarna, Stripe mm. Detta matchas via separat API via extern leverantör. Läs mer om integrationen
Magento
Standardintegration byggd utifrån Magentos API. Extend Commerce har byggt in flexibilitet kring bland annat vilket status som ska trigga integrationen. Informationen från webbshopen skickas vidare till ett externt lager för saldosynkning eller ekonomisystem för fakturering och matchning/avräkning mot Klarna, Stripe mm. Detta matchas via separat API via extern leverantör. Läs mer om integrationen
Integrerad process
Fortnox
Ongoing
Inköp & lagerpåfyllnad
Order Management
Det är många bollar som ska hållas i luften när man driver företag. Genom att samla all information på samma ställe får du en total kontroll över företagets processer, från order till slutfakturering. Läs mer om Order management
Webbshopen ser grym ut. Jag vill att ni ska få veta att kunden är mycket nöjd! Det ska ni ha cred för! Stort tack för att ni levererade i tid.