Vad är multikanal?
Allt fler företag får idag ordrar via flera olika kanaler som butik, återförsäljare, innesälj och webbshop. Det innebär att du som företagare behöver kunna hantera alla kundordrar i realtid på ett ställe, samt att ordrarna kontinuerligt synkas mot lager och allokerar varor som finns där. För att på så vis undvika att utlova kunderna varor som redan sålts och inte längre finns på lager.
Nyckeln till Multikanalförsäljning
Nyckeln till framgång för en fungerande multikanalförsäljning är att ha en kompetent lösning för orderhanteringen (order management). Genom att samla alla ordrar på ett ställe samt att synka mot lagret för att se om varan finns eller när den åter är i lager skapar man optimala förutsättningar för en fungerade verksamhet.
Integrerade kanaler
En fungerande multikanalförsäljning förutsätter att alla orderkällor, dvs säljkanaler, integreras. Extend Commerce samlar all data, inklusive masterdata, för artikel, kund, leverantör och skapar regelverk och logik. Via Extend Commerce färdiga integrationer kan du bygga ditt eget ekosystem av applikationer. Exempel på färdiga integrationer för säljkanaler är bl a e-handelsplattformarna Shopify, WooCommerce och Magento, kassasystemet Shopbox, samt industrikopplingar till Ica, Coop, Axfood och Systembolaget.
Försörj från rätt ställe
Extend Commerce hjälper dig att automatisera processen genom att koppla säljkanalerna och ställa in varifrån dina produkter ska försörjas, ex. lager 1, lager 2 eller butik. Vill du frångå regeln gör du det enkelt på ordernivå.